Viktiga färdigheter i vishet/insikt/kunskap
Vishet är motsatsen till indoktrinering. I förstnämnda finns förmågan att ta kloka beslut oavsett vilken situation som uppstår. I sistnämnda har någon annan bestämt vad som är klokt att göra i en viss situation.
Nedan beskrivs vilka delar som kan ingå i vishet, insikt och kunskapsutveckling. Dessa färdigheter bör tränas i alla typer av folkbildningsaktiviteter.
Helhetsseende
I varje situation se helheten t ex av vårt/andras agerande, samhällsproblem och globala utmaningar, system, teknologier, etcetera. Det innebär träning i att:
- integrera fragmenterad kunskap i en större helhet
- förstå hur jag, andra, grupper, samhälle, natur och system interagerar
- förstå hur förändringar i fragment kan ändra helheten
- förstå subjektivitet
- förstå kontext
- förstå historia
Värderingar, mänskliga behov, känslor
Förstå hur värderingar, dygder, känslor och mänskliga behov påverkar våra beslut, tankar, ord och agerande. Det innebär träning i att:
- förstå betydelsen av olika sociala värderingar, dygder och mänskliga behov
- förstå långsiktiga konsekvenser av olika sociala värderingar, dygder och mänskliga behov
- förstå sociala värderingar, dygder och mänskliga behov i olika sammanhang
- förstå hur sociala värderingar, dygder och mänskliga behov fungerar i praktiken
- praktisera en medveten användning av sociala värderingar, dygder och mänskliga behov
Ledarskap
Leda sig själva och andra. Det innebär träning i att:
- förstå sig själv, andra, organisationer och samhälle
- förstå mänsklig motivation
- förstå olika sätt att besluta
- förstå kropp, själ och sinne
- skapa intern och extern stabilitet
- förstå och genomföra olika typer av coaching
- förstå effekterna av osäkerhet
Kritisk analysförmåga
Kunna kritiskt analysera allt vi hör och ser, och kunna se saker från olika perspektiv. Det innebär träning i att:
- erkänna problem
- förstå betydelsen av fakta
- samla och ordna relevant information
- erkänna oförstådda antaganden och värden
- förstå och använda språk med noggrannhet, tydlighet och urskiljning
- tolka data, bedömning av bevis och utvärdering av argument
- erkänna existensen av logiska relationer mellan förslag
- dra tillräckligt motiverade slutsatser och göra relevanta generaliseringar
- testa slutsatserna och generaliseringarna som uppkommer
- rekonstruera sina trosmönster på grundval av ny bredare erfarenhet/kunskap
- göra rätta bedömningar om specifika saker och egenskaper i vardagen
Kreativitet och problemlösningsförmåga
Vara mer kreativ och kunna lösa problem. Det innebär träning i att:
- hitta dolda mönster
- förbindelser mellan till synes orelaterade fenomen
- generera nya idéer
- hitta relevanta fakta
- använda intuition och känslor
- vara icke-dömande
- förstå logiska barriärer
- ifrågasätta
Empati
Bli empatisk, det vill säga sätta sig in i hur det är att vara i andra människors situation. Det innebär träning i att:
- känna andra människors och djurs känslor
- förstå hur andras känslor påverkar deras beteende
- förstå hur mitt beteende påverkar andra människor
- förstå hur andras beteenden påverkar andra människor
Teoretisk kunskap
Förstå allt som rör ett hållbart samhälle och mycket mer. Det innebär träning i att:
- förstå relevant teoretisk kunskap
- förstå teoretisk kunskap i praktiska termer
- förstå hur man utvecklar teoretisk kunskap
- förstå historien bakom teoretisk kunskap
- förstå konsekvenserna av teoretisk kunskap
Praktiska färdigheter
Bli mer praktiska t ex inom odling, naturvård, hantverk, teknik, etc. Det innebär träning i att:
- förstå praktiska färdigheter
- utöva relevanta praktiska färdigheter
- förstå konsekvenser av praktiska färdigheter
- förstå hur man utvecklar praktiska färdigheter
Konfliktlösningsförmåga
Öka förmågan till konfliktlösning. Det innebär träning i att:
- förstå orsakerna till konflikten
- lyssna aktivt
- förstå hur den andra ser konflikten utifrån deras tro, perspektiv och attityd
- förstå den andres känslor
- förstå hur den andra personen upplever mitt beteende
- förstå och använda olika konfliktlösningstekniker